Att lösa komplexa problem med datadelning över organisatoriska gränser

Att förflytta en resenär eller gods på järnväg mellan punkt A och punkt B är beroende av samverkan över organisatoriska gränser. För att lösa de utmaningar och komplexa problem som järnvägen står inför behövs metodik och teknik anpassad för gränsöverskridande problemlösning.

Den rådande trenden i organisering de senaste decennierna har varit specialisering, det vill säga att växa organisationer genom ett ökat fokus på specialisering. Dessa specialister utvecklar över tid egna sätt att förstå och analysera världen och att fatta beslut vilket driver behov av information. Har vi kommit långt i vår digitaliseringsambition är dessa lösningar dessutom digitaliserade. Företrädelsevis med utgångspunkten att lösa ett begränsat problem per lösning.

Vi vet idag att komplexa problem och därmed lösningar uppkommer över organisatoriska gränser. Det krävs samverkan av flera organisationer för att

·       flytta ett barn genom skolsystemet till kompetent medborgare

·       bota covid

·       hantera gängkriminalitet eller

·       flytta en resenär med tåg mellan Sala och Falun.

En förutsättning för att kunna lösa dagens och morgondagens utmaningar är således att dela data om verkligheten över kompetensdomäner och organisationer. För detta krävs ändamålsenlig teknik och metodik.

Under år 2022 och 2023 har Tillsammans för Tåg i Tid (TTT) och Digital Tvilling AB arbetat med datadelning i järnvägsbranschen för att identifiera och lösa komplexa problem över organisatoriska gränser. TTT är en del av Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS) som är skapat för att lösa gemensamma frågor för järnvägen. Digital Tvilling är ett svenskt teknik-och kunskapsföretag med egenutvecklad teknik och metodik för att lösa  problem i komplexa system genom datadelning över organisatoriska mellanrum.

- Digital Tvillings och TTT:s gemensamma arbete med att konkretisera såväl användning som nyttor har varit en del av den digitala utveckling som skett de senaste åren. Genom tillämpningar och demonstrationer har vi under det senaste året öppnat många ögon och skapat ett antal aha-upplevelser tillsammans – inte minst utifrån att visa på möjligheten till djupa detaljanalyser utifrån geografi säger Staffan Sporre, programledare för  TTT.

Genom datadelning mellan flera  organisationer och med olika typer av dataanalys som kan visualiseras på olika sätt har TTT och Digital Tvilling utforskat olika områden där  datadelning kan användas för framtidens järnväg.  

- Järnvägsbranschen har gjort en resa i fråga om medvetenhet kring datadelning – både vad gäller att se nyttan och när det kommer till att våga dela data. För ett år sedan fanns många som var skeptiska till om datadelning  verkligen behövdes, och de som kanske såg nyttan var inte heller helt  bekväma med att dela data. Tongångarna är dock helt annorlunda idag. Samtidigt är vi medvetna om att det är en lång väg kvar för branschen att helt omfamna möjligheterna, men vi har kommit en bit på väg. Järnvägsbranschen börjar så smått ta steg för att komma ikapp andra branscher., säger Britt-Marie Olsson, som är en medlem av TTT exekutiva ledning samt punktlighetsansvarig på SJ.

Digital Tvillings CTO Filip Åsblom kommenterar de gemensamma erfarenheterna:

- Det finns många beröringspunkter mellan detta arbete och Varning för tåg, ett projekt vi drivit på initiativ av Trafikverket, som med externa leverantörer sökt efter lösningar för att öka säkerheten vid oskyddade plankorsningar. Det som de båda områdena visar är att datadelning, tekniker och metoder kan åstadkomma väldigt mycket med liten insats. Vi kan verkligen skapa nya nyttor med våra samverkande gemensamma förmågor.

Vill du veta mer? Kontakta [email protected]

Föregående
Föregående

Datadelning och digitala tvillingar sparar lidande och pengar för järnvägen

Nästa
Nästa

Pressrelease: Datadelning