Digital Tvilling x Nordic Way 3 - del 1

För ökad trafiksäkerhet och effektivitet i Norden är Digital Tvilling stolt samarbetspartner till Nordic Way som via sin nätverksnod under 2023 kommer få ta del av data från Digital Tvilling-applikationen Varning för tåg.

Med anledning av de nästan 3500 oskyddade plankorsningarna runt om i Sverige, som de senaste åtta åren orsakat över 230 allvarliga olyckor, initierade Trafikverket en förkommersiell upphandling under 2020. Digital Tvillings lösning valdes för implementation och ett samarbete upprättades med Trafikverket, branschen som stort och därmed inleddes även ett partnerskap med Nordic Way.

Nordic Way – ett nordiskt sätt att kommunicera  

Nordic Way är ett delvis EU-finansierat projekt där samarbete mellan offentliga och privata parter i Sverige, Norge, Finland och Danmark sedan 2015 haft syftet att öka trafiksäkerhet och effektivitet i Norden.  

Fokus för det senaste C-ITS pilotprojektet Nordic Way 3 är ett fortsatt arbete för att möjliggöra kommunikation om säkerhetsrisker för fordon, infrastruktur- samt nätverksoperatörer mellan intressenter i de nordiska länderna.

Digital Tvillings lösning på säkerhetsriskerna

Varning för tåg-applikationen bygger på en digital tvilling, en kopia, av det verkliga järnvägssystemet. Genom att korrelera tågens GPS-position med järnvägsövergångarnas position samt positionsdata från exempelvis smartphones eller navigationssystem i bilar, är det möjligt att varna trafikanter och fotgängare om ankommande tåg i närheten av obevakade järnvägsövergångar.  

Genom att skapa så kallade geofence - digitala avgränsningar, som fungerar som replikor av fysiska järnvägsövergångar, är det möjligt att sända ut varningar när en person och ett tåg närmar sig samma övergång inom ett geofence.

 I filmen nedan ges du en mer djupgående förklaring till lösningen (Obs - på engelska).

Dags för implementation

Efter att det formella samarbetet med Trafikverket avslutades med en framgångsrik demonstration av Varning för tåg-systemet har ett ännu hårdare arbete för att implementera lösningen tagits vid.

Planen för implementation, som vi tagit fram tillsammans med världsledande experter inom trafiksäkerhet, kommer initialt att testas på Stångådalsbanan som löper mellan Linköping och Kalmar. Sträckan, som är något avhängd från resterande järnvägsnät i Sverige, har över 300 obevakade järnvägsövergångar. Längs med hela sträckan har vi ett stort team av människor och organisationer som deltar i arbetet med ökad säkerhet längs Stångådalsbanan.

När datadelning blir livsavgörande

Vad vi har lärt oss under vägens gång är vikten av datadelning som ett avgörande steg i att rädda liv. Samtliga aktörer som är involverade i implementationen av Varning för tåg delar data genom den specialiserade och av Digital Tvilling framtagna plattformen för datadelning.

Varje organisation har individuell kontroll över den data som delas och det är enbart betrodda aktörer som har tillgång. Exempelvis så delar vi inte tågens position till allmänheten förutom i de fall där ett tåg passerar genom en övergångs geofence. Övergångens status ändras då från orange till röd.

När datadelning även räddar djur

Möjligheten att dela data har lett till ett flertal andra viktiga applikationer baserade på samma unika plattform för datadelning. Vi kan nu, tillsammans med våra samarbetspartners, testa hur samma plattform t ex kan användas för att skrämma djur då ett tåg närmar sig en välkänd viltövergång. Detta baseras på samma Digital Tvilling-plattform för delning av data som Varning för tåg-lösningen.

För att kunna lösa komplexa problem inom komplexa system över organisatoriska gränser behövs det personer, metoder och teknologier anpassade till det specifika sammanhanget. Digital Tvilling vill därför ta tillfället i akt och tacka samtliga samarbetspartners i detta projekt. Tillsammans kan vi verkligen skapa förändring!

Föregående
Föregående

Hugin och Munin - Intelligent digital tvilling för att skapa en effektiv och robust värdekedja

Nästa
Nästa

Tvillingene ute i den store merden